Schiphol

Digital Airport Programme

Uitdaging 

Overal waar het mogelijk is, gebruiken we innovaties en digitale technologieën om te ‘luisteren’ en ‘begrijpen’ wat er op de luchthaven gebeurt. Met de verzamelde data voorzien wij reizigers van goede en tijdige informatie en verbeteren zo hun reiservaring. Ook verbinden de luchthaven ook om de efficiency van onze operatie te vergroten, slimmer te worden op het gebied van duurzaamheid en om het onderhoud van onze assets effectiever te maken

De aanpak 

Vanaf het moment dat reizigers de luchthaven opkomen, passeren ze touchpoints en slimme sensoren die data verzamelen. Deze gegevens kunnen we op allerlei manieren gebruiken. Hier kunnen we op inspelen door de capaciteit bij parkeren of bij security aan te passen. Op basis van de patronen in de data, kunnen we enkele uren vooruit een inschatting maken hoe druk het gaat worden in de terminal.

Het resultaat 

Door slim gebruik te maken van de beschikbare data kunnen we de operatie beter sturen. We weten waar en wanneer personeel nodig is. Tegelijkertijd verbeteren we de ervaring van de reiziger die gemakkelijker op zijn bestemming komt en meer tijd heeft om te genieten van zijn zakenreis of vakantie. In het volgende interview van Roel van Teeseling vertelt hij hoe dit bij Schiphol wordt toegepast: Smart Urban Environments.

Opdrachtgever

Schiphol Airport

Online

http://schipholaireport.nl/2018/januari/#internet-of-things

Geïnteresseerd in een samenwerking?

Neem contact op met Roel van Teeseling. Hij kan je hier alles over vertellen

06 - 12 34 31 01 roel@numa.nl